VACANȚA – CU TEME SAU FĂRĂ?
Întâi de toate, să ne amintim ce înseamnă vacanță – o perioadă de repaus și odihnă acordată elevilor și studenților. Într-un an obișnuit de 53 de săptămâni, vacanțele școlare adună 18 săptămâni, iar cele de școală 35. Proporția e rezonabilă, nu?
Să revenim acum la întrebarea inițială – în ce măsură sunt temele de vacanță necesare sau benefice? Conform celor mai recente norme, din 2016 temele pentru acasă trebuie să fie limitate și trebuie să aibă în vedere efecte bine definite, cum sunt obținerea unor rezultate de învățare imediate sau pe termen lung sau obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale.
Iată, deci, cum administrarea temelor pentru vacanța de vară ar trebui să răspundă unor întrebări elementare: sunt ele benefice pentru țintele de învățare pe care copiii le au pentru ei înșiși? Un răspuns general valabil este probabil imposibil de găsit – un copil care iși dorește să învețe mai mult decat a facut-o în timpul săptămânilor de școală, va cauta oricum singur surse și activități prin care să aprofundeze sau să afle mai mult, fără a avea nevoie de un plan impus sau o cantitate obligatorie de exerciții pentru vacanță.
O a doua întrebare relevantă este dacă temele de vacanță vor contribui la dezvoltarea abilităților de învățare independentă. Cel mai probabil că da, dar la fel de probabil este și faptul că acest lucru se va petrece numai dacă subiectul, materia, conținutul temei sunt de interes pentru copil. Este greu de presupus că un elev în vacanță va rezolva cu același entuziasm teme pentru toate obiectele de studiu. Ajungem, astfel, la întrebarea referitoare la presiunea pe care temele o vor genera atât pentru copii, cât și pentru părinți. Sunt de evitat situațiile în care o temă concepută pentru câteva săptămâni, va fi rezolvată în grabă în ultimele câteva zile de vacanță, foarte adesea în cazul copiilor de vâste mai mici, de catre părinți mai degrabă decât de copil.
Desigur, este un fapt știut că, la fel ca alte organe, creierul trebuie antrenat permanent. Ar trebui, însă, să ne amintim și că învățarea se poate produce într-o multitudine de contexte, cel formal, din școală, fiind doar unul dintre ele. De ce n-am accepta atunci ca vacanțele să rămână momentul ideal pentru educația informală? Să lăsăm copiii să învețe prin joacă, prin interacțiune cu alți copii sau chiar prin muncă? O activitate de voluntariat sau poate chiar una remunerată în cazul copiilor mai mari, ar putea deveni un context ideal de învățare practică și teoretică pe de o parte, dar ar putea contribui și la re-evaluarea propriei educații formale – am putea avea surpiza plăcută ca, la început de an școlar, copiii să revină la scoală cu mult mai multă placere.
Părinții ar trebui să-ți amintească, de asemenea, că vacanța poate deveni momentul ideal de a petrece timp cu propriii copii și de a învăța împreună cu ei. Implicarea familiei este absolut necesară în organizarea vacanțelor, deși unii părinți aleg calea ușoară și folosesc temele ca pe un program gata făcut.
Ce pot, deci, face profesorii și părinții pentru a transforma vacanțele în experiențe de învățare și chiar în perioade de neuitat? Noi vă sugerăm să le citiți copiilor sau să le lăsați la îndemână cărți – nimic nu poate egala învățarea prin lectură. Și, poate mai mult decât orice, să petreceți timp cu ei.
Ioana Adam – Product Manager, ART-KLETT, Casa Limbilor Străine
-
So leicht ist DaZ! Übungsblock mit digitalen Extras, Niveau mittel
citește mai mult -
Les Globe-trotteurs 5 – Cahier d’exercices
citește mai mult -
Les Globe-trotteurs 5 – Livre de l’élève
citește mai mult -
Les Clés du nouveau DELF B1 – Édition actualisée Guide pédagogique
citește mai mult -
Colombia. Historias de mi cuadra
citește mai mult -
Bitácora Nueva edición 2 - Edición híbrida - Libro del alumno
citește mai mult -
Prêt-à-parler 1 – Guide pédagogique – Edition annotée
citește mai mult -
Dai! 3- Libro dello studente+esercizi A2
citește mai mult -
Nos vemos hoy 4 Edición anotada para docentes
citește mai mult -
Dai! 2- Libro dello studente+esercizi A2
citește mai mult